Nettavisen: Forbrukertilsynet advarer mot en ny type telefonsvindel som lurer forbrukere til å gi fra seg informasjon om BankID.
Svindlere prøver å lokke forbrukere til å taste inn BankID-info på en falsk nettside, hvor svindlerne har kopiert bankens egentlige nettside.
- Det skjer aldri slik
Forbrukertilsynet sier at dette vil aldri skje slik:
– En engelsktalende person fra banken din vil aldri ringe og be deg taste inn eller oppgi BankID-informasjon på denne måten, sier juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukertilsynet.
Hvis BankID eller annen sensitiv informasjon havner i feil hender. kan det fort bli dyrt. I verste fall må du dekke tapet på mange tusen kroner fra egen lomme.
- Meld fra til politiet
- BankID må du bare bruke dersom du er hundre prosent sikker på at det er trygt, sier Haug til Nettavisen.
Og hvis uhellet først er ute:
- Har du blitt svindlet, må du straks varsle banken din og anmelde saken til politiet.
Nettavisen har snakket med Haug, som sier at det for Forbrukertilsynet er viktig å drive «forebyggende» arbeid.
- Det er utenlandske aktører som står bak, så vi får ikke gjort noe annet enn å advare mot denne type svindel.
- Ekstremt viktig
- Vi ser at bakmennene er kreative. Når det gjelder svindel med bankID, kan skadene bli veldig store, så det er ekstremt viktig å ikke dele denne informasjonen med noen, sier Haug.
Nettavisen har også snakket med kommunikasjonssjef Hanne Kjærnes i Vipps.
- På generelt grunnlag kan vi si at det blir staidg flere og flere forsøk på «fishing». Det viktigste er at du som kunde aldri deler BankID-en din med noen, selv ikke i nære relasjoner, minner hun om.
- Kontakt banken og bytt passord
- Og blir du lurt, må du raskt ringe banken og bytte passord!
- Hva skal til for at forbrukerne får dekket tapet?
- Det er opp til den enkelte banken å avgjøre, sier Kjærnes til Nettavisen.
Cirka fire millioner nordmenn bruker BankID. Alle landets banker, offentlige digitale tjenester og en rekke stadig virksomheter bruker tjenesten som så dagens lys i 2004.