Gå til sidens hovedinnhold

Ble valgt ut som en av tretti til å lede byggingen av verdens lengste undersjøiske tunnel

Det er 53-åringen Oddvar Kaarmo som skal lede arbeidet med verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel, Rogfast, melder Statens vegvesen i en pressemelding tirsdag.

Oddvar har mange års relevant erfaring, og har høy kompetanse innen tunnelfaget. Det er et godt utgangspunkt for å lede ett av våre desidert største og mest komplekse anleggsprosjekter noensinne, uttaler prosjektdirektør i Statens vegvesen, Kjartan Hove.

Den nye prosjektlederen Oddvar Kaarmo bor i Kristiansand med samboer og familie, og skal ukependle til Stavanger.

– Jeg ser fram til å komme i gang. Det er utvilsomt en stor oppgave, og faglig svært utfordrende. Et godt samarbeid med rådgivere, entreprenører og leverandører blir svært viktig. Lykkes de, lykkes normalt også vi, uttaler den påtroppende prosjektlederen. Han er klar til å lede E 39 Rogfast fra start til mål, over mållinja til overtakelse for drift.

Samtidig med at ny prosjektleder er på plass, gir Tor Geir Espedal seg etter å ha jobbet med Rogfast siden høsten 2010. Han synes det er vemodig.

– Mange har jobbet for dette i mange år, og endelig er vi i gang med prosjektet og selvsagt er det litt vemodig å slutte, uttaler Espedal, som blir pensjonist og gleder seg til å få enda mer tid til familien.

Fakta

E 39 Rogfast

  • Innebærer kryssing av Boknafjorden og Kvitsøyfjorden nord for Stavanger med undersjøisk tunnel.
  • Totalkostnad for prosjektet er 20,60 milliarder kroner (2020-kroner).
  • Nå er status i prosjektet «Byggefase».