Sandnes-ordfører Stanley Wirak (Ap) mener høy elbilandel i bommene er en utfordring regjeringen og andre nå må ta innover seg. Foto: Frode Olsen Les også – Vi må ta innover oss at elbilandelen er høy og stigende
Gode naboer: Stavangerordfører Kari Nessa Nordtun og randabergordfører Jarle Bø koronahilser som et godt symbol på at de er gode naboer, som kan jobbe godt sammen for gode løsninger. Her foran dobbeltsporet på Gausel stasjon, der onsdagens møte i styringsgruppen i Bymiljøpakken ble avholdt. Foto: Sigbjørn Berentsen Les også Vil unngå to bomstasjoner for randabergbuen: – Derfor er disse prosjektene så viktige
Behov for et nytt blikk: Bymiljøpakken på Nord-Jæren fungerer ikke når innkreving av bompenger har som mål både å finansiere nye veiprosjekter samtidig som det ikke skal bli flere biler på veiene, mener Alexander Rügert-Raustein, leder i samferdselsutvalget i fylket. Foto: Arkiv Les også Vil bytte fra «inntektsbriller» til «trafikkbriller»: – Bymiljøpakken motsier seg selv og fungerer ikke
FNB vil ha stans i innkrevingen så lenge folk oppfordres til ikke å ta buss og tog. Foto: Arkiv Les også FNB vil ha bompengestopp mens koronasituasjonen pågår – ordførerne på Nord-Jæren vil be samferdselsministeren om midlertidig stans i innkrevingen i bomstasjonene
Foto: Sigbjørn Berentsen Les også Irriterer seg over at bomstasjon skal snus - randabergbuer risikerer å måtte betale dobbelt så mye
KRITIKK: Det finnes liten tvil om at Bymiljøpakke Nord-Jæren ikke har kommet spesielt godt i gang. Ledelsen fikk beskjed om at de overtok Jærenpakke 1 med overskudd på 800 millioner, men det viste seg å være underskudd på en halv milliard. Rapporten som viser hvordan slikt kunne skje, er nå klar. Foto: Frode Olsen Les også Sjokkrapport: – Villedende regnskap, sjonglering, manglende ansvar og mangelfull rapportering
Endelig: Hans Jørgen Lied i Torvmyrveien er fornøyd med at bygging av en helt ny sykkelveiløsning etter dansk modell skal starte opp i 2021. Derimot synes han det burde blitt tatt mer hensyn til beboeres ønske om å få inn- og utkjørsel til eiendommene sine via Varen, som er bakenfor Lieds hus på bildet. Foto: Sigbjørn Berentsen Les også Her skal det startes bygging av ny sykkelveiløsning: – Nå er det på tide at den kommer
Smart: Kim Stian Kolnes i Viste Hageby velforening synes det er en lur ide å plassere en bysykkestasjon ved Endrestø/Viste Hageby. Han tror at mange vil bruke et sånt sykkeltilbud. Foto: Arkiv Les også – El-sykkelstasjon ved Viste Hageby – en lur idé
Les også Ber om folkeavstemming om innkreving av bompenger til Bymiljøpakke Nord-Jæren – blir avvist av kommuneadministrasjonen
Hold opp: Jarle Bø (Sp) fra Randaberg mener Frode Myrhol bidrar til å spre feil fakta om byvekstavtalen ved å uttale at det bare er folk på Nord-Jæren som bidrar til Bymiljøpakken og som dermed skal ha glede av belønningsmidler fra byvekstavtalen. Myrhol (med ryggen til) er uenig i det. Foto: Sigbjørn Berentsen Les også Jarle Bø med kritikk av Frode Myrhol (FNB): Ikke enig om at ekstra statlige midler fra byvekstavtale skal brukes bare på Nord-Jæren
Bymiljøpakken: Jan Erik Søndeland i Venstre ser en mulighet for at Bymiljøpakken på Nord-Jæren kan få tak i mer statlige kroner. Foto: Privat Les også Venstre ser muligheter for mer penger til Bymiljøpakken
Tidsbruk: Randabergordfører Jarle Bø mener handlingsrommet for de lokale partene, styringsgruppen for Bymiljøpakken, er lite i forhandlinger med staten, som er svært tydelig på at målet om nullvekst i biltrafikken skal nå om rushtidsavgiften i bomringene skal fjernes fra nyttår. Foto: Sigbjørn Berentsen Les også Jobber hardt for ny byvekstavtale uten rushtidsavgift mot tøffe statlige krav
Bompenger: Randabergordfører Jarle Bø er klar sammen med ordførerne i nabokommunene for et nytt forhandlingsmøte om byvekstavtalen. Onsdag 13. november får politikerne mer kunnskap om hva det vil innebære hvis for eksempel E 39-prosjektet Smiene-Harestad blir overført til selskapet Nye Veier AS. Foto: Sigbjørn Berentsen (arkiv) Les også - Vi må vite hva det betyr å overføre Smiene-Harestad til Nye Veier AS
Det var Marianne Chesak som presenterte den nye avtalen. Foto: Frode Olsen Les også Ny lokal enighet – rushtidsavgiften forsvinner og elbiler må betale halv takst
Ikke fornøyd: –Innbyggerne på Randaberg har ikke fått så mye igjen i form av nye utbygde veier, sa Andreas Lahammar til Bygdebladet dagen før innbyggerinitiativet skulle fremmes i kommunestyret i forrige uke. Les også Innbyggerinitiativ om Bymiljøpakken ble ikke behandlet
Underskriftskampanje: –Her ser du litt av urettferdigheten. De som bor på Dusavik-siden slipper å betale for bommen når de skal videre inn til Stavanger, mens de som bor på siden rett ved Randaberg videregående må betale i bommen når de skal til Stavanger, sier Lahammar mens han peker på stedene. Les også Raser mot Bymiljøpakken - samlet inn flere hundre underskrifter for å fjerne bomringene
Stanley Wirak med sine ordførerkolleger er godt fornøyd med endelig å ha kommet til enighet. Foto: Roy Skjæveland Les også Lokal enighet om Bymiljøpakken - Rushtidsavgiften fjernes og bommene snus
Galskap: Jarle Bø i Randaberg Senterparti har lite til overs for det han mener er konsekvens av regjeringens nye bompengeavtale som det ble enighet om 24. august. Han får imidlertid kraftig tilsvar av Leif Arne Moi Nilsen i Stavanger FrP. Foto: Sigbjørn Berentsen Les også – Folk utenfor sentrale strøk kan få dobbelt opp av bompenger å betale
Svik mot klima: Alexander R¤ügert-Raustein i Randaberg MDG er ikke enig med Stavanger Venstre om at regjeringens nye bompengeavtale er bra for kollektivtilbudet i regionen. Foto: Arkiv Les også – Ny bompengeavtale er et svik mot klimaet
Begeistret: Jan Erik Søndeland i Stavanger Venstre mener regjeringens nye bompengeavtale, som ble offentliggjort fredag kveld, er fantastisk for Nye Stavanger kommune. Foto: Privat Les også – Ny bompengeavtale et løft for kollektivtilbudet
Anita Egeli er gruppeleder for Frp i Randaberg kommunestyre. Foto: Arkiv Les også Fjerning av rushtidsavgift
Bompenger er en avgift som ikke tar hensyn til hvor mye penger folk har i lommeboka, sier NAF og advarer mot en utvikling der de med lavest inntekt ikke har råd til å bruke bil. Foto: NAF Les også – Bompengeregningen blir en utfordring for familieøkonomien
Randabergs ordfører, Kristine Enger, håper Sandnes kommune vil komme tilbake til forhandlingsbordet slik at rushtidsavgiften kan bli redusert og kollektivtilbudet opprettholdt. Foto: Arkiv Les også Nå varsles det kutt i kollektivtilbudet
Randabergordfører Kristine Enger peker på at det er enighet i styringsgruppa for Bymiljøpakken om å kutte rushtidsavgiften med 60 prosent. Foto: Privat Les også – Vi har fjernet 60 prosent av rushtidsavgiften
Fra venstre, Randabergs ordfører Kristine Enger (Ap) og Anita Egeli (Frp) i diskusjon om Bymiljøpakken i Randaberg formannskap torsdag 7. mars. Les også – For tidlig å konkludere i forhandlinger om ny byvekstavtale
Sammen med partifelle i Sola, Tom Henning Slethei, mener gruppeleder i Stavanger Frp, Leif Arne Moi Nilsen, at Bymiljøpakken nærmer seg en katastrofe av dimensjoner. Les også Nå har de gjort det igjen
Allerede 3. oktober fikk bompengeselskapet Ferde fått indikasjoner om at det var mulige feiltransaksjoner, feil i registrering av rushtidsavgift, i de nye bomringene. Foto: Arkiv Les også Kundene stilte stadig flere spørsmål om bommenes registreringer
PROBLEMER: Vegdirektør Terje Moe Gustavsen mellom sandnesordfører Stanley Wirak og fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal på et møte om Bymiljøpakken i vår. Den gang forutså ingen at kunder kunne bli feilfakturert for rushtidsavgiften. Foto: Arkiv Foto: Arkiv Les også Store konsekvenser for omdømmet
Nå stanses rushtidsavgiften. Foto: Marianne A. L. Randeberg Les også Nå stanses innkrevingen av rushtidsavgift
Denne snarveien som Jan Kåre Ruud fra Randaberg kommune her går på, er allerede kartlagt og tilrettelagt med midler fra Bymiljøpakken. Nå har kommunen fått 250.000 kroner til videre arbeid med å finne smarte snarveier. Foto: Kirsti K. Sømme Les også Randaberg skal kartlegge smarte snarveier
Kristine Enger mener gyldighetstiden for overgangsbillettene på bussene bør være såpass lang at folk kan reise fra Sandnes til Randaberg i rushtiden uten å måtte kjøpe to billetter. Foto: Arkiv Les også – Overgangstiden er for kort
I Torvmyrveien skal det bygges enveisregulert sykkelvei, som det totalt sett er satt av 19 meter til, og det er inkludert sykkelsti, fortau, kjørevei og grøntarealer på sidene. Foto: Sigbjørn Berentsen Les også – Enveisregulert sykkelvei gir tryggere ferdsel
Sigurd Sjursen startet facebook-gruppen Bomfritt Jæren - Nok er nok. Nå engasjerer han seg politisk og har meldt seg inn i Fremskrittspartiet, og vil jobbe for å hinde innkreving av bompenger. Foto: Kirsti Kastrup Sømme (arkiv) Les også – For å vinne kampen mot bompenger, må vi få flere motstandere i politikken
Brevskriveren frykter at butikker i Randaberg sentrum vil bli rammet av økte bomsatser og rushtidsavgift. Foto: Arkiv Les også Bomringens konsekvenser
Maren Grayston Bjartung (foran fra Høyre), Tone Haugen, Sissel Hobberstad, Tonje Doolan, Håkon Hegna og Caroline Skaaren møtte busspassasjerene med refleks og boller fra Bymiljøpakken i morges. Foto: Kirsti K. Sømme Les også Delte ut boller og refleks fra Bymiljøpakken
Denne og neste uke selger Kolumbus enkeltbilletter på bussen for en krone via sin app. Målet er å få flere til å reise kollektivt i stedet for å bruke bilen. Foto: Kirsti K. Sømme Les også Nå kan du reise med buss for en krone
Randabergs ordfører er klar til å fremme forslag om fjerning av rushtidsavgiften i styringsgruppens neste møte. Foto: Kirsti K. Sømme Les også Randaberg vil ha bort rushtidsavgiften
Frode Myrhol i Fellesaksjonen Nei til mer bompenger i Stavanger synes det er interessant at Fellesnemda utsetter saken om nytt kommunevåpen for nye Stavanger eller ikke fordi det går en debatt om saken i omgivelsene. Han trakk fram at debatten går fortsatt om bompenger i regionen, selv om det er tatt en beslutning. Foto: Sigbjørn Berentsen. Les også Utsatte saken om kommunevåpen fordi debatten går ute
Det skal lages dansk sykkelveiløsning, med breiere og opphøyd sykkelfelt, her i Torvmyrveien fra Randaberg sentrum til flerbrukshallen. Foto: Arkiv Les også Torvmyrveien får hevet sykkelfelt
– Vi mener det hadde vært mer rettferdig om rushtidsavgiften ble tatt bort og det i stedet ble krevd inn en lavere bomavgift i begge retninger, sier Jarle Bø (Sp). Foto: Kirsti K. Sømme Les også Ønsker toveis-innkreving i bomringene