Gå til sidens hovedinnhold

En av tre store kontrakter lyst ut: – Bør være interessant for både norske og utenlandske entreprenører

En av de tre største Rogfast-kontraktene er nå lyst ut. Det er en milepæl i byggingen av verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel.

– Vi er glade for at vi nå har lyst ut en av de tre store Rogfast-kontraktene. E03kontrakten er den første av tre kontrakter for å bygge hovedtunnelene mellom Mekjarvik i sør til Bokn i nord, uttaler prosjektleder i Statens vegvesen, Oddvar Kaarmo.

Han mener kontraktstørrelsen bør være interessant for både norske og utenlandske entreprenører. Se faktaboks nederst i saken.

– Interessen og antall henvendelser fra nasjonale og internasjonale entreprenører forteller oss at det er stor interesse i markedet til bli med å bygge et så stort prosjekt, sier prosjektlederen.

Les også

Høyre vil stoppe SV-kutt: – Vil kunne påføre pendlere ekstra bompenger på 10.000 kroner årlig

Det blir tilbudskonferanse og befaring i Mekjarvik utenfor Stavanger 16. desember 2021. Det tas forbehold om at den på grunn av covid-19 må gjennomføres digitalt. Entreprenører som ønsker å delta i prekvalifisering må søke innen 7. januar 2022.

Fakta - E03 Rogfast

  • Toløpstunnel fra Mekjarvik i sør – halvveis til Kvitsøy i nord
  • Lengde 9 kilometer – totalt 18 kilometer tunnel
  • Betongelementer i vegg og tak
  • Det skal bygges 14 tekniske bygg og 7 pumpestasjoner
  • 125 meter fire feltsvei i dagen
  • Kontraktsform – enhetspris med prekvalifisering og forhandling
  • Byggherreanslag 3,5 milliarder kroner
  • Rogfast er en del av fergefri E39 og blir 26,7 kilometer lang når den står ferdig i 2030/31