(Jærbladet)

Før helgen stilte Time opp til intervju for å fortelle om hvordan hverdagen som kabinsjef i det hardt prøvede flyselskapet har vært de sju siste ukene, og innrømmet at hun var litt spent på fortsettelsen. Norwegian har vært i forhandlinger med kreditorer og leasingselskap, samt sine aksjonærer for å få til en løsning slik at flyflåten som rommer 160 fly, ikke blir stående på bakken framover. Per i dag er sju av disse i lufta, men kun på innenriks flygninger.

Reddet av aksjonærene

Mandag formiddag ble det klart at aksjonærene i Norwegian stemte ja til selskapets kriseplan i en ekstraordinær generalforsamling.

Nær alle aksjonærene i flyselskapet stemte for samtlige av styrets forslag til refinansiering under generalforsamlingen mandag formiddag.

Norwegian har et ønske om å kvitte seg med rundt 10,8 milliarder kroner i gjeld gjennom at obligasjonseiere og leasingselskaper får utdelt nye aksjer i selskapet.Dette skriver Time i en melding like etter at beskjeden om at hun og flere tusen andre beholder jobben og at hun derfor får fortsette å gjøre det hun liker aller best - å fly.

- Æg æ sååååå glad og rørt..... Letta!! Har vært og handla kake til crewet mitt i dag og champis til i kveld! 17 mai kom tidlig i år!

Dystert syn på bakken

Da 47-åringen traff Jærbladet i sin egen leilighet midt i Bryne sentrum før helgen, var hun på en fire dagers visitt hjemme på Jæren. Før 12. mars, da hele Norge stengte ned på grunn av koronautbruddet, hadde Time base i Stavanger og fløy ut på jobb derfra. Da flere og flere fly ble satt på bakken, til slutt hele 95 prosent av flyparken, var Bryne-kvinnen blant de med lengst ansiennitet. Hun fikk dermed fortsette på flygingene til de få innenlands-destinasjonene selskapet fremdeles har beholdt. Det betyr at hun må jobbe fra Oslo-basen, og er fem dager på, etterfulgt av fire fridager, kontinuerlig.

– Det er dystert å se alle flyene som står linet opp på flystripa når vi skal inn for landing på de ulike lufthavnene. I dag flyr vi til Trondheim, Oslo, Kristiansand, Bergen, Stavanger, Molde, Haugesund, Tromsø, Evenes, Ålesund og Svalbard. Sju av 160 fly er i lufta, opplyser Time.

Tilbake til Oslo

Hun er derfor tilbake der hun startet karrieren i kabinen – i hovedstaden. Time, som da var i begynnelsen av trettiårene, hadde sykepleierutdanning fra før, og jobbet fulltid innenfor rus- og psykiatrisektoren i Helse Vest. I 2005 skiftet hun altså ut den hvite uniformen med en blå.

– Opplæringen i Norwegian var i Oslo, og jeg var en av få uten reiselivsbakgrunn eller erfaring fra flybransjen. Jeg kjente ikke til noe særlig av de faste begrepene. Taxing og pax var helt gresk for meg, men jeg fant meg for til rette og stortrivdes fra første flight. Jeg har hatt 15 fantastiske år i lufta.

Samtidig holder Time sykepleieryrket ved like. På de få dagene hun er i hjemtraktene for denne gang, rekker hun å ta tre sykepleier-vakter. Profesjonen som sykepleier å god å lene seg på, samtidig som hun også trives godt i den rollen.

– Det gir meg veldig mye. Jeg er heldig som har fire bein å stå på, ikke bare to. Jeg hadde aldri i livet forestilt meg å stå midt oppi «tredje verdenskrig». Ja, jeg kaller koronautbruddet og alt det har ført med seg, for det. Jeg er nesten litt i sjokk enda, og hadde aldri sett for meg en slik situasjon, og at det i tillegg rammet arbeidsgiveren min så kraftig.

Foreløpig har 62 prosent av obligasjoneierne stemt ja til en kriseplan, men måtte ha 67. Dermed er det små marginer som hindrer en enighet og flyselskapet fortsetter de omfattende forhandlingene gjennom helgen med noen av kreditorene for å sikre videre overlevelse.

– Sikre deg en solid utdanning

Time tror på 15 nye år i lufta.

– Bare de siste dagene har det skjedd noe. Fra å kunne være bare en håndfull passasjerer på flygingene, har det vært halvfulle og godt over halvfulle fly. Jeg velger å tolke det så optimistisk som mulig, sier hun.

Samtidig kommer hun med en oppfordring til dagens unge om å ta gode valg.

– Sikre deg en solid utdanning. Ikke velg det bort. Det er viktigere enn noen gang og gir enorm trygghet. Da jeg var ferdig med hjelpepleien, oppmuntret moren min meg til å ta sykepleierutdanning. Jeg er takknemlig for den dytten sier hun.

Det er tre dager igjen til hun skal tilbake til kollektivet på Jessheim, en kort busstur fra Gardermoen. Der deler hun husvære med fem andre kolleger. Siden de jobber til på ulik arbeidsnøkkel er det som regel to til fire der samtidig.

– Det er folk jeg har kjent lenge, og som sammen med meg har vært i Norwegian siden tidlig på 2000-tallet. Jeg kjøpte også egen leilighet i sentrum, og bodde i hovedstaden til januar 2009.

Da ble hjemlengselen til Jæren for stor.

– Hver gang vi landet i Stavanger, kjente jeg det i magen. Det er noe med å være nær familie og venner, sier hun, og legger spøkefullt til at Jessheim føles som Jæren – landlig og fint, med kort vei til naturen og buss like utenfor stuedøra som tar henne til jobb.

Opp midt på natta

Time fikk altså base i Stavanger for 11 år siden, og har vært kabinsjef siden 2012. Livet i lufta har bydd på mye glede og få bekymringer. At hun er blant et par hundre som får fortsette i jobben, synes hun er ambivalent.

– Jeg har så mange gode kolleger som er permittert, men er takknemlig for at jeg selv får fly. Så lenge Norwegian er i lufta, jeg er om bord, sier hun og smiler forsiktig, mens hun serverer kaffe fra eget kjøkken.

– Jeg har faktisk aldri vært så stolt av yrket som nå, slår hun fast.

For dem som tror at kabinpersonale har en glamorøs jobb, kan prøve å stå opp midt på natta. En vanlig morgenvakt sommertid kunne være innsjekk klokka 04.25 om morgenen, klar i uniform. Akkurat nå er den tidligste innsjekken klokka 05.30.

– I går fløy jeg tur retur Ålesund og tur retur Kristiansand. Da begynte jeg klokka tre og var ferdig halv ti om kvelden. En fin dag på jobb.

– Hvordan er stemningen om bord?

– God. Passasjerene tar ansvar og følger retningslinjene. Noen har til og med masker på seg. Men det har vært fine turer, sier Time og sier at hun tviholder på den optimistiske trenden hun har sett de siste par dagene. Samfunnet åpner gradvis opp og flyene fylles opp.

– Jeg er sikker på at Norwegian overlever. De ansatte har et unikt samhold og de er min andre familie, sier kabinsjefen.

Til orientering holder Randi Time seg til retningslinjene om karantene, og har fått tillatelse av helsemyndighetene til å jobbe som sykepleier ved siden av kabinjobben, siden hun kun har flydd innenriks.