(Jærbladet) Fredag kveld hadde Tore Kristoffersen vært og spist ved Jøers Kjøkken, og sto og ventet på å få ta lokaltoget sørover til Nærbø.
På perrongen ble han vitne til tre unge menn som gikk i sporet, tilsynelatende uten å ense regiontoget som nærmet seg fra sør.
– Heldigvis var det en oppvakt konduktør som handlet lynkjapt, og nesten mirakuløst klarte å få de tre i sikkerhet på hengende håret. Like etter at den tredje ble løftet opp fra linja, kom toget rasende forbi. Om jeg skal tippe, mener jeg det var snakk om fem–seks–sju sekunder, sier Kristoffersen.
Snakk om flaks
– Selv om de hadde sett godstoget selv, hadde de tre unge mennene aldri kommet seg opp i tide på egen hånd, mener øyenvitnet.
Av hensyn til personsikkerheten går gods- eller regiontog som ikke stopper på Klepp stasjon, i spor 3, nærmest Frøylandsvannet.
I motsetning til lokaltoget, som kommer og stopper til bestemte tider, har ikke folk forutsetninger til å forvente forbigående tog. Både persontog, godstog og arbeidstog passerer Klepp stasjon uten å stoppe.
For å gjøre reisende oppmerksomme på faren, blir forbigående tog varslet over lydanlegget. Det skjedde også fredag klokka 23:44, ifølge loggen til Bane Nor, da et regiontog fra Kristiansand kom kjørende i spor 3.
Toget, som kan ha en bremselengde på godt over én kilometer, ville ikke hatt kjangs til å stoppe for de tre ungdommene som befant seg i sporet.
– Her skal man absolutt ikke oppholde seg. Det var virkelig bare sekunder om å gjøre. Bare flaks, forteller Pål Buset, prosjektleder i Bane Nor.
Mest alvorlige hendelse
– Dette er noe av det mest skremmende, mest rystende, jeg har hørt om på lenge, sier han.
Jernbanepersonell skal rapportere alt fra avvik til alvorlige hendelser, som loggføres hos Bane Nor. Buset finner 39 uønskede hendelser av ulikt omfang på Klepp stasjon de siste fem årene.
– Dette er den klart mest alvorlige, og den eneste som har vært tett på et faktisk sammenstøt.
Buset sier at Bane Nor har gode vitnebeskrivelser av hendelsen.
Han forteller, som Kristoffersen, om en årvåken konduktør som ropte til ungdommene, og fikk dratt den ene opp etter ryggsekken, bare få sekunder før regiontoget passerte.
– Det er helt livsfarlig å stå i sporet på Klepp stasjon. Jeg håper folk langs Jærbanen snakker om dette, og tar det opp med ungene, sier Buset.
Han legger til at Bane Nor anmelder all ulovlig ferdsel.
Advarer mot snarveier
I motsetning til jernbanestrekninger i andre deler av landet, er Jærbanen nesten helt fri for planoverganger og har vært det i mange år.
– Det er kjempeflott. Vi ser at de aller fleste ulykker på norsk jernbane skjer på planoverganger.
Dessverre hender det at folk flere tar livsfarlige snarveier, hvis de ikke gidder å gå til nærmeste over- eller undergang.
– Det kan nok bli fristende å smette over, i stedet for å gå rundt. Men det er med livet som innsats, advarer Buset.
Ungdommer (tidvis berusede), personer med fiskeutstyr og bønder som sanker dyr utmerker seg, forteller prosjektlederen i Bane Nor.
I landet som helhet ligger antall tilfeller av ulovlig ferdsel på rundt 2.000 hendelser i året. Det går litt opp og ned fra år til år, men ligger ganske stabilt i snitt. Det er klart flest tilfeller av ulovlig ferdsel i sommerhalvåret, forteller Buset.
Uønskede hendelser
Det er registrert 123 uønskede hendelser de siste 10 årene på Klepp stasjon.
Tallene varierer mye fra år til år. På landsbasis var det en klar nedgang under koronapandemien.
Eksempler fra avviksloggen til Bane Nor:
- Forsinket passasjerer løp over overgangen etter at tog NN har begynt å kjøre.
- Fører i tog NN melder at det lå stein på skinnen i spor 3. Det sto en gutt i sør enden av plattformen (ca 10 år), som de tror er synderen.
- To ungdommer ble observert i spor 2. Neste tog på halv sikt inn på stasjonen og tok med seg ungdommene om bord.
- Da jeg kjørte ut fra Klepp stasjon satte en ungdom seg på plattformkanten mot spor 3 med bena utenfor kanten.
- Personer løp over personovergang foran toget når jeg hadde begynt å sette det i bevegelse. Ingen skade skjedd, da toget ikke hadde begynt å rulle enda.
- En person med hund gikk tur på feil side av gjerdet.
– Avverget tragedie
Tore Kristoffersen sier at han personlig gikk bort til konduktøren og takket ham for den heltemodige innsatsen.
– Han avverget helt klart en kjempetragedie. Jeg så at ungdommene som ble reddet opp, tok seg til hodet, som om de skjønte at de faktisk hadde vært en hårsbredd fra døden. Jeg ble preget av hele hendelsen, og det så ut til at de fleste andre som så det samme, også var det. Konduktøren som reddet dem, fortjener å hedres.
Konduktørens arbeidsgiver, Go Ahead Nordic, bekrefter at fredagens hendelse er rapportert videre. Kommunikasjonsrådgiver Oda Riska ønsker ikke å gi oppmerksomhet til ungdommer som ferdes ulovlig i jernbanesporet.