I Rogaland har tallene på omkomne ikke vært så lave som i 2019 de siste 20 årene. Det samme gjelder for blant annet Oslo. Det kommer fram i en pressemelding fra Trygg Trafikk.
- Det vil være svingninger i tallene mellom fylkene, men det er gledelig at så befolkningstunge fylker som Oslo og Rogaland har nedgang i ulykkestallene sine, sier direktør i Trygg Trafikk, Jan Johansen.
Blant dødsulykkene som imidlertid oppsto, fant ett av dem sted på Randaberg. Ved E39 like ved Byfjordtunnelen omkom en voksen mannsperson i desember. Saken kan man lese mer om her:

Dødsulykken på E39 – den omkomne er fra Randaberg
Desember-tallet økte
Totalt i desember mistet 14 personer livet i trafikken. Det er mer enn en dobling fra desember i fjor, hvor seks personer omkom.
– Før desember hadde vi et lite håp om at 2019 kunne bli et år med færrest omkomne i trafikken noensinne. Dessverre ble desember en langt dystrere måned i trafikken enn forventet og vi er fortsatt langt unna nullvisjonen om at ingen skal omkomme eller bli hardt skadet i trafikken. Vi må derfor styrke innsatsen betydelig innen trafikksikkerhetsarbeid i årene som kommer. Det er langt igjen før vi er der vi skal være, sier Johansen.

Skremt av tanken på å la barna sine ferdes alene langs denne strekningen: – Jeg frykter jo at de skal bli påkjørt
Ingen barn omkom
2019 er likevel spesielt gledelig på en måte. 2019 er første gang, siden Trygg Trafikk ble opprettet i 1956, at ingen barn under 16 år har mistet livet i trafikken.
– At ingen barn har omkommet i trafikken dette året, er fantastisk. Barn er sårbare og utsatt i trafikken og tidligere omkom svært mange barn både langs veien og i bilen. Nå sikrer vi barna våre bedre i bil og de er tryggere langs skoleveien. Det gjøres også et stort og viktig arbeid i skoler og barnehager for å lære barn hvordan de bør oppføre seg i trafikken, sier direktøren.
Flere omkomne totalt
110 personer omkom i trafikken i fjor. Det er to flere enn året før. I 2019 omkom 79 menn og 31 kvinner i Norge. Det betyr at over 71 prosent av de omkomne var menn. Dette er i tråd med gjennomsnittet de siste 10 årene.
Dødsfall i trafikken øker mest i aldersgruppen 25–44 år, mens det er størst nedgang i gruppen 45–64 år.
I 2019 var det dobbelt så mange bilpassasjerer som omkom enn året før. Det er likevel fortsatt flest bilførere som dør i trafikken. Det har ikke vært noen dødsulykker på moped i 2019, og det har ikke skjedd siden 2010.