Statens vegvesen har gjennomført en prosess med samtaler og forhandlinger med entreprenører som ble prekvalifisert. To entreprenører sto igjen til slutt, opplyser vegvesenet i pressemelding onsdag.
- Det er ikke ideelt at vi til slutt kun satt igjen med to entreprenører, men det er lite vi kan gjøre med det. De siste tilbudene er høyere enn byggherre-anslaget, men mye har skjedd siden 2020. Generell prisstigning innen bygg og anlegg er høyere enn forventet i prognosene, noe som påvirker prisnivået, sier prosjektsjef Oddvar Kaarmo.
Valgte Skanska på Bokn – Kvitsøy
Entreprenørbedriftene Skanska Norge AS og NCC Norge AS sto til slutt igjen som tilbydere.
- Skanska Norge AS: 4.982.898.696 kroner
- NCC Norge AS: 5.713.537.267 kroner
Skanska Norge AS er tildelt kontrakten om å bygge to ganger 9 km tunnel mellom Bokn i nord og halvveis mot Kvitsøy. I dette skal det også bygges to km vei i dagen.
Planen er å signere kontrakt med Skanska i år, og at entreprenøren skal starte arbeidet på Bokn tidlig i 2023.
– Det blir en milepæl for Rogfast, sier Kaarmo.
Randaberg mot Kvitsøy-kontrakten
De neste store kontraktene er også i sluttfasen, hvor arbeidsfellesskapene Hæhre/Risa og Implenia/Stangeland har levert sine siste tilbud på kontrakten fra Randaberg i sør og halvveis mot Kvitsøy.
Hæhre/Risa sitt tilbud er på drøyt 4,5 milliarder kroner, mens Impleina/Stangeland sitt er nær 4,1 milliarder kroner.
– Vi kvalitetssikrer og går gjennom tilbudene nå. Målsettingen vår er å signere kontrakt med valgt entreprenør i 2022, sier Oddvar Kaarmo.