Gå til sidens hovedinnhold

Pensjonisten Odd selger minibusser i millionklassen: – Jeg ville vise at det gikk an

Minibusser selges for flere millioner.

For abonnenter
(Sandnesposten)

På markedet i skrivende stund finnes det ikke for mange busser og minibusser til salgs i Sandnes. Flertallet av dem som ligger ute er det imidlertid Odd Gilje som står bak. Bussene er ikke noen hvilke som helst busser heller – det er luksusbusser til godt over millionen.

– Jeg startet opp for ti år siden gjennom selskapet Bussinvest. Jeg ville vise at det gikk an å gjøre det på denne måten og på egen hånd, sier Odd Gilje.

Han varierer mellom å bo hjemme i Sandnes og huset i Spania. Jobben sin er det enkelt å gjennomført, uansett hvor man er.

– Jeg hadde vanskelig for å gi helt slipp på motor, salg og hele miljøet rundt. Etter at jeg sluttet i Bertel O. Steen har jeg dermed fortsett for meg selv, men det er ikke store greiene jeg holder på med nå, mener han selv.

Selger for millioner

Odd er en av flere selgere i Norge, som gjennom egne selskaper selger for AutoCuby som har base i Polen. Partneren på Østlandet driver dette i litt større skala enn hva Odd gjør, men tallene snakker for seg selv for hans del.

– Vi selger busser fra de mindre variantene til og med 35 seter. Til sammen selger vi vel 100 biler i året. Så langt i år har det gått 15–20 biler så det ser ut til å bli et godt år i år også. Det er jo biler i millionklassen det er snakk om, smiler Gilje.

– Fordelen vår er at vi kan selge busser direkte fra fabrikk, noe som gir oss et fortrinn og gjør at vi kan konkurrere på pris. Vi leverer både til buss- og taxiselskaper. Nå har vi et anbud ute som vi håper at vi vinner. Nylig har jo taxinæringen gjennomgått store forandringer som åpner for flere salg til private kunder også, sier Gilje.

– Så er det jo andre bransjer og andre typer firma som også vil kunne ha interesse av bussene, sier han.

Satser elektrisk

Nå jobbes det for alvor med å følge utviklingen. Fremtiden er elektrisk, så også for minibussene.

– Vi holder på med en elektrisk Sprinter med en rekkevidde på 30–35 mil. Det holder til det meste. For vår del lager vi motorene selv og monterer dem på Sprintere som leveres til oss. På den måten for vi et godt fortrinn og vil være først ute med dette, sier han.

Gilje ser for seg å holde på med salg en stund til.

– Et par år til vil jeg nok holde på. Så lenge jeg synes det er gøy og jeg har friheten med å kunne jobbe fra hvor som helst er det mulig, sier han.

– Det er ikke med store risikoen jeg driver og investeringen jeg selv må gjøre er lav. Dermed er det en veldig grei måte å drive på og jeg satser på å drive til jeg blir 73 år, avslutter Gilje.

Kommentarer til denne saken