I en ny pristest gjennomført av Prisjakt var nær 70 prosent av varene billigere i norske nettbutikker enn i taxfreebutikken på Oslo Lufthavn og på ferjen mellom Sandefjord og Strømstad.
– Vin, sprit, tobakk og sjokolade er de klassiske taxfree-varene som reisende vet at de kan spare gode penger på taxfreehandelen. En fersk omnibus vi har gjennomført før ferien, avslører at nordmenn har urealistiske forventninger til hva de kan spare ved å handle på taxfreebutikken, forteller country manager Christoffer Reina hos produkt- og prissammenligningstjenesten Prisjakt i en pressemelding.
I en landsomfattende meningsmåling, som Opinion har utført for Prisjakt, opplyser 53 prosent – tilsvarende 2.2 millioner nordmenn – at de planlegger utenlandsferie i år. Tre av fire (73 prosent) svarer at de sannsynligvis vil handle på taxfreebutikk i forbindelse med feriereisen.
– Flykaos og SAS-streik gjør at enda flere bruker utenlandsferjene til feriedestinasjonen. Forventning om rabatt, sammenlignet med prisene i vanlige, norske butikker utenfor taxfree-sonen er betydelig, enten på land eller om bord. Vår kartlegging på flyplass og ferje viser at oppsiktsvekkende mange – 70 prosent – av typiske «reise-på-feriekjøp» er billigere å handle i norske nettbutikker. Noen av prisforskjellene vi fant var sjokkerende store. Samtidig viser spørreundersøkelsen at de reisende i snitt forventer taxfree-priser hele 28 prosent under «normal» butikkpris, forteller Reina.
Lego klart billigere på nett
I mai og juni kartla selskapet 70 produkter på Oslo Lufthavn, 140 produkter på «Color Hybrid» (Sandefjord-Strømstad), og sammenlignet prisene med billigste pris på tilsvarende produkt blant flere hundre norske nettbutikker.
– Vi undersøkte typiske innkjøp som nordmenn gjør før ferien starter, eller som mange åpenbart tror det er billigere å handle når de forlater Norge, fordi det er «skattefritt»; for eksempel solprodukter, deodoranter, parfyme, hudpleie, make-up, småelektro og leketøy. Sju av 10 – 70 prosent av 140 enkeltprodukter – vi kartla hos Color Line, var billigere online. Tilsvarende var to av tre produkter – 66 prosent av 70 produkter – dyrere på Oslo Lufthavn enn i norske nettbutikker, forteller Reina.
Mest oppsiktsvekkende var Color Lines salg av Lego-produkter: Samtlige 12 kartlagte Legoprodukter var billigere online, og var gjennomsnittlig 14 prosent billigere å handle på nett. Også på enkelte elektronikk- og parfyme-/velværeprodukter avdekket testen til dels betydelige prisforskjeller:
- Øretelefonene Studio Tolv Wireless In-ear var 450 kroner billigere online (499,-), enn hos Color Line (1199,-).
- Ferjeselskapet solgte parfymen Issey Miyake L’Eau D’Issey edt. (100ml) 270 kroner dyrere (899,-) enn billigste norske nettbutikk (629,-).
- Hvis du heller kjøpte Elisabeth Arden Green Tea Honey Drops Body Cream (500 ml) online (170,-) enn om bord i Strømstad-ferjen (355,-), ville du ha spart 185 kroner på testtidspunktet.
- På Oslo Lufthavn kostet en Hugo Boss Deo Stick 75ml 110 kroner mer (245,-) enn i billigste, norske nettbutikk (135,-).
- Clarins Milky Boost Cream Foundation fant man 101 kroner billigere på Prisjakt (204,-) enn på flyplassen (305,-).
Reina påpeker at det likevel kan være gode kjøp å gjøre i taxfree-en. Parfymen Versace Woman edt. (100ml) var for eksempel 280 kroner billigere på Oslo Lufthavn (299,- vs. 579,- på nett), mens parfymen Burberry Her edt. var 232 kroner billigere om bord på ferjen (745,- vs. 977,- på nett).