Annonsørinnhold fra Coop Prix

Hva er dette?

SATSER PÅ FRUKT OG GRØNT: Butikksjef Kirsten Sørheim Coop Prix og de ansatte ved Grødem sørger for at kundene alltid møter en velfylt frukt- og grøntdisk.
SATSER PÅ FRUKT OG GRØNT: Butikksjef Kirsten Sørheim Coop Prix og de ansatte ved Grødem sørger for at kundene alltid møter en velfylt frukt- og grøntdisk.

I denne butikken satser de stort på frukt og grønt

Smakfulle tomater og søte gulrøtter. Coop Prix Grødem satser på norsk frukt og grønt hele året. Nyt fristelser i verdensklasse - rett fra gården.

Annonsørinnhold fra

- Jeg er selv veldig glad i norske epler. De smaker helt fantastisk og det er noe helt spesielt med de norske produktene, sier Kirsten Sørheim.

Coop Prix Grødem

 Åpningstider
Man-fre: 08.00-22.00
Lørdag: 08.00-20.00
Søndag: Stengt

Hun er butikksjef for Coop Prix Grødem i Randaberg. Butikken arbeider hardt for å tilby et bredt utvalg av norsk frukt og grønt til sine kunder. Vi blir stadig mer bevisst på hvor maten vi putter i oss kommer fra. Den uavhengige stiftelsen Matmerk jobber for å fremme norskprodusert mat og står bak merkeordningen Nyt Norge, en merking som skal sørge for at forbrukere vet at det de handler er norskprodusert. I 2019 kom Matmerk med en rapport som viser at salg av lokale, norske produkter øker.

Den økte populariteten har også Coop Prix-butikkene bitt seg merke i.

- Jeg opplever at de fleste vil ha norskprodusert frukt og grønt, og spesielt norske jordbær er veldig populært hos oss, mener butikksjefen.

Butikken følger sesongen og arbeider hardt for å dekke etterspørselen. Ambisjonen om å være best på norsk frukt og grønt når det er tilgjengelig henger høyt hos Coop Prix.

- Jevnt over er norske basisvarer som potet, kål og gulrøtter noe vi får tak i nesten hele året. Ellers selger vi norsk frukt og grønt som vi også lager litt ekstra stas rundt, spesielt når de ulike sesongene starter, legger hun til.

- Inntrykket mitt er at mange kunder foretrekker norsk og synes det er fantastisk på smak.

ETTERSPØR NORSKE PRODUKTER: Butikksjefen forteller at nabolagbutikkens kunder helst velger norsk frukt og grønt.

Felles for leverandørene er at de er nøye valgt ut av Coop. Produkter i verdensklasse er målet.

- Både vi og kundene ønsker så høy andel norske produkter i våre butikker som overhode mulig. Da er det gøy at produkter vi tilbyr er av så høy kvalitet, forteller kategorisjef for frukt og grønt i Coop, Christine Frostmann.

Fantastiske smaker

Uforutsigbart vær er norske produsenters beste og verste venn. Dette har ført til at mange bønder dyrker i moderne drivhus, uten at det går utover kvalitet. Agurk og tomater er to produkter som kundene elsker og som dyrkes frem hele året. Nypoteter, jordbær og crispisalat må også nevnes. Noen nytenkende bønder i Rogaland har til og med startet dyrking av moreller og plommer i drivhus.

- Noe av hemmeligheten til den høye kvaliteten er nettopp vårt varierte klima. Det gir en lang vekstsesong, noe som gjør at frukt og grønt-produkter som produseres her til lands får tid til å utvikle gode og rene smaker. Det ser vi kundene til Coop Prix setter pris på, forklarer Frostmann.

Fellesnevneren er at de alle har fantastisk smak, flotte farger og er rike på næringsstoffer.

Fra jord til butikk

Norskprodusert betyr også kort reisevei fra jord til butikk. En tomat er tilgjengelig i din nærmeste Coop Prix-butikk få dager etter den ble høstet.

- Vi gjør det vi kan for å være den foretrukne nabolagsbutikken og fokuserer på blant annet å ha et godt utvalg av frukt og grønt, sier Sørheim med et smil, og legger til:

- Dessuten er det godt å vite at man er med og støtter opp under norske bønder når man handler frukt og grønt.

Det er elementer som dette som gjør Coop Prix til et enkelt valg i hverdagen: Det er fort gjort å stikke innom og finne det du trenger til dagens middag.

Del artikkelen på Facebook